عصیان و هنجارگریزی درشعر فروغ فرخزاد و غادة السمان
نویسندگان
چکیده مقاله:
فروغ فرخزاد و غادة السّمان، دو تن از شاعران زن معاصر شعر فارسی و عربی هستند که در عرصة ساختار و مضمون در شعر زمان خویش، خارج از کلیشهها و هنجارهای روزگارشان، طبعآزمایی کردهاند و در این حوزه به تشخّص سبکی نیز دست یافتهاند. در عین حال، با اشعار هنجارگریزانه و افکار عصیانگرانة خود، روایتگر و نمایانکنندة بسیاری از ویژگیها ومقتضیات جامعة عصر خویش نیز هستند. این پژوهش به شیوة تحلیل محتوای مضمون، به تفسیر و تبیین و تطبیق برخی مؤلّفههای شاخص در شعر این دو میپردازد. از آنجا که این مقایسه، بیشتر در سطح تحلیل متن و بر اساس مضامین مشترک اشعار، بدون درنظر گرفتن ملاحظات تاریخی است، میتوان گفت روش تطبیق براساس مکتب آمریکایی ادبیّات تطبیقی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فروغ و غاده، با زبانی زنانه و نمادپردازیهای شاعرانه، بسیاری از سنتهای خرافی و کلیشههای رایج روزگار خویش را به چالش میکشند و گاه نیز با صراحتی شجاعانه و فارغ از گفتمان مردانة مسلط عصر خویش، برخی نابسامانیهای سیاسی و اجتماعی را در شعر خود طرح میکنند و از مناسبات قدرت در جامعة عصر خویش در موضوعات مربوط به زن شرقی و روزمرگیهای آنان، سخن میگویند.
منابع مشابه
المرأة بین فروغ فرخزاد و غادة السمان
قد أُهملت حقوقُ المرأة فی بعض المجتمعات الشرقیة حیث کانت نفسها تابعةً لکلّ ما یُقدّر لها إلی أن بادرت ببعض الحرکات التحریریة فی الأدب و قدّمت احتجاجاتها فیه لکی تفتح طریقاً للوصول إلی آمالها. فتعتبر الأدیبة الشاعرة الإیرانیة فروغ فرخزاد الصوت الأول الأنثوِی فی بلادها، کذلک لم یکن شأن نظیرتها السوریة؛ غادة السمان بأقلّ منها، حیث کانتا معروفتین بآرائهما النسائیة و قیامهما بالدفاع عن حقوق المرأة فی ظلّ مجتم...
متن کاملجلوههای تمثیلی اعتراض در شعر "فروغ فرخزاد" و "غاده السمان"*
ساختار سنتی جامعهی ایرانی و عرب و ارزشها و برخوردهای فرهنگیآن، موقعیت اجتماعی زن را رقم زده است. در این جوامع از دیرباز بسیاری عوامل فرهنگی و اقتصادی وضعیت حاشیهای زن را تثبیت کرده و او را عملاً از زندگی اجتماعی دور نگاه داشته و به اجبار به انزوا کشانده است. در میان شاعران سنت شکن معاصر ایران و عرب، "فروغ فرخزاد" و "غاده السمان" با ایستادگی در برابر سنتهای مردسالارانه و باورهای اشتباه، زبا...
متن کاملسلطه و عصیان در زبان فروغ فرخزاد (خوانش شعر فروغ بر اساس رویکردهای سهگانه زبان و جنسیت)
آنچه به عنوان تفاوت در زبان میان دو جنس شناخته شده در سه رویکرد کمبود، تسلّط و تفاوت طبقهبندی میشود. امروزه رویکرد چهارمی در حال شکلگیری است که جنسیت در زبان را پدیدهای سیّال میداند و با بهکارگیری آن میتوان فرضیههای متفاوت تفکیک زبانی را در یک اثر همزمان بررسید. در این مقاله سعی بر آن بوده با در نظر گرفتن دستهای از نشانههای کمبود و تسلّط در زبان که از خلال آرای اندیشمندان این حوزه استخر...
متن کاملبررسی تطبیقی اشعار فروغ فرخزاد، غاده السمان و امیلی دیکنسون
یکی از شاخه های نقد در ادبیات، ادبیات تطبیقی است که به بررسی و مقایسه ی آثار نویسندگان از کشورهای مختلف و با زبان های مختلف می پردازد. پژوهش مذکور در حوزه ی ادبیات تطبیقی و بین ادبیات فارسی، انگلیسی و عربی جای دارد. در این بررسی تطبیقی تلاش بر این است که افق های مشترک اندیشه و زبان سه شاعر زن از سه فرهنگ و زبان متفاوت - فروغ فرخزاد از ایران، غاده السّمان از حوزه ی ادبیات عرب و امیلی دیکنسون از ا...
هنجارگریزی کلامی در اشعار فروغ فرخزاد
هنجارگریزی از ارکان اصلی مکتب فرمالیسم به شمار می رود.این اصطلاح که نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی ـ فرمالیست معروف روسی ـ با مقاله ی «هنر به منزله ی شگرد» مطرح شد، حاکی از برانداختن پرده ی عادت از مقابل دیدگان مخاطبان است به گونه ای که خواننده یا شنونده واقعیات اشیا را به شکلی تازه دریافت کند. هنجار گریزی در بر گیرنده ی شیوه هایی می شود که زبان شعر را از زبان نثر ممتاز می سازد و موجب «رستاخیز...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 93- 112
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023